NML: Η δημιουργική γενιά & ο Σημασιολογικός Ιστός

NML: Η δημιουργική γενιά & ο Σημασιολογικός Ιστός

Σε προηγούμενα άρθρα στο eLearningworld περιγράφονται οι δεξιότητες της γενιάς NML (New Millenium Learners) σύμφωνα με το ρόλο τους ως αυτόχθονες του διαδικτυακού ιστού και με βάση τις προϋποθέσεις για δημιουργικότητα. Στο παρόν άρθρο θα ακολουθήσουμε τα νήματα και θα οδηγηθούμε σε ένα μελλοντικό σενάριο σύμφωνα με το όραμα του Tim BernersLee για το Σημασιολογικό Ιστό, web 2.0.

 Ο Tim BernersLee είναιο ερευνητής που στις αρχές του 1990 κατέστησε το ιντερνέτ κτήμα όλων μέσω της δημιουργίας του, the world wide web. Τα θεμέλια για τον Ιστό1.0 αποτελούνταν από τα HTTP, HTML και URL. Το αποτέλεσμα δεν έχει κάτι αντίστοιχο στην ιστορία των μέσων. Κατά τις πρώτες 1000 ημέρες ζωής του Ιστού εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες παρήγαγαν περισσότερες από 450.000 ιστότοπους, χιλιάδες εικονικές κοινωνίες και πάνω από 150 εκατομμύρια ιστοσελίδες. Ήδη από την παιδική ηλικία του Ιστού όλες οι θέσεις των Alan G. Robinsons και Sam Sterns για ένα δημιουργικό περιβάλλον τέθηκαν σε εφαρμογή. 

 Υπήρχε λοιπόν μια εκπληκτική συμμετοχή για την υποδοχή των νέων δυνατοτήτων των μέσων, όπου στην πραγματικότητα όλα οικοδομήθηκαν χάρη στην ιδιωτική πρωτοβουλία και ως ανεπίσημη δραστηριότητα. Εφόσον έλειπαν οδηγίες χρήσης, προσπάθησε ο καθένας να αναζητήσει λύσεις και να εμπιστευθεί τη δημιουργική τύχη, όπου νέες ιδέες και επικοινωνία με άλλους δημιουργούς ήταν απολύτως αποφασιστικής σημασίας για την επιτυχία. Ο Ιστός ήταν μόλις από τις πρώτες του ανάσες ένας γιγαντιαίος και σταθερά εξελισσόμενος εκπαιδευτικός οργανισμός. 

 Αυτό ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο με μια τεράστια προσθήκη καναλιών επικοινωνίας κατά το 2000, όταν οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης και ο Ιστός 2.0 έτυχαν γενικής αναγνώρισης. Facebook, Twitter, Linkedin, χιλιάδες blogger και ένας δυναμικός ρυθμός ανάπτυξης από τα ονομαζόμενα opensourcecommunities, είναι μόνο μερικά από αυτά τα νέα κανάλια.

 Αυτό ήταν λοιπόν το δημιουργικό περιβάλλον στο οποίο μεγάλωσε και δραστηριοποιήθηκε η γενιά NML (New Millennium Learners) αλλά θα δραστηριοποιηθούν και στο μέλλον, τουλάχιστον αυτοί που δεν έχουν εισέλθει ακόμη στην αγορά εργασίας. Η πολιτισμική σύγκρουση με την παραδοσιακή σχολική διδασκαλία ήταν και εξακολουθεί να είναι σημαντική. Ταυτοχρόνως οι δεξιότητες που συστηματικά εξασκούνται στον Iστό ως οργανισμό εκπαίδευσης είναι αυτές που όλο και περισσότερο χρειάζονται στην επαγγελματική ζωή.

 Ωστόσο, αυτές οι δεξιότητες δεν αποτυπώνονται στο βιογραφικό, το οποίο κάποιος, που μόλις τελείωσε το λύκειο ή το πανεπιστήμιο, αποστέλλει σε κάποιον εργοδότη αναζητώντας εργασία. Σε καμία περίπτωση δεν αξιολογείται αυτή η δημιουργική δυνατότητα το ίδιο υψηλά, όπως οι συμβατικές επίσημες γνώσεις, παρά το γεγονός ότι συχνά αυτές ακριβώς οι δεξιότητες είναι αποφασιστικής σημασίας. 

 Η βαρύνουσα σημασία του Iστού για τη μάθηση αυξάνεται ακόμη περισσότερο, όταν το όραμα του Tim Berners-Lee για τον Iστό 2.0, τον Σημασιολογικό Ιστό, θυμίζει:

 «Έχω ένα όνειρο για τον Ιστό, όπου υπολογιστές μπορούν να αναλύουν όλα τα δεδομένα στον Ιστό – περιεχόμενο, συνδέσμους και οικονομικές συναλλαγές μεταξύ ανθρώπων και υπολογιστών. Ένας σημασιολογικός ιστός που θα μπορούσε να το κάνει εφικτό πρέπει να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο, αλλά όταν γίνει αυτό, ο σημερινός μηχανισμός για το εμπόριο, τη γραφειοκρατία και την καθημερινή μας ζωή θα χειρίζεται από μηχανές που συνομιλούν με μηχανές. Αυτοί οι «ευφυείς εκπρόσωποι» που οι άνθρωποι έχουν υποσχεθεί εδώ και πολύ καιρό πρόκειται τελικώς να γίνουν πραγματικότητα.

 Ο ιδρυτής του Ιστού Tim BernersLee τα έγραψε αυτά το 1999 εξηγώντας το σχέδιό του για το τι επρόκειτο να ακολουθήσει, και τα τελευταία δύο χρόνια η εξέλιξη έχει επισπευθεί δραστικά. Η λέξη-κλειδί για τον Ιστό του μέλλοντος είναι λοιπόν συνάφεια και προσφέρει μια επιπλέον διάσταση για την εγγενή διαδραστικότητα του Ιστού. Σε κατάλληλη περίσταση έχουμε συναφή ποιοτική παροχή πληροφοριών παραχθείσα σε κατάλληλη μορφή σύμφωνα με την επιθυμία του χρήστη. Ήδη σήμερα υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός εφαρμογών και hardware που οδηγεί προς αυτή την κατεύθυνση. 

 Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματαείναι τα online εκπαιδευτικά υλικά, όπου οι εν προκειμένω γνώσεις αφομοιώνονται μέσω της διαδραστικότητας στο διδακτικό και δημιουργικό περιβάλλον του διαδικτύου. Μπορεί η εκπαίδευση του μέλλοντος να έχει αυτή τη μορφή· Online εκπαιδευτικά υλικά δημιουργημένα σύμφωνα με παιδαγωγικές αρχές και σε συνδυασμό με ικανούς εκπαιδευτικούς στο επίκεντρο που θα συμπληρώνονται με βιβλιογραφία και τον σημασιολογικό ιστό;

 

Συντάκτης του άρθρου: LarsGöran Boström

Μετάφραση από τα σουηδικά: Βιργινία Ιωάννου